Dagje Ubud

6 juni 2019 - Ubud, Indonesië

4 juni

Na een onrustige nacht (fijn die jetlag...🙄), is onze eerst dag op Bali aangebroken. Heerlijk!🤗 Het is zonnig en de temperatuur loopt op tot 30 graden.☀️🌡

We verblijven in Sanur in het hotel Villa Puri Ayu. Een prima verblijf, fijne bedden, vriendelijk personeel en goede beoordelingen. De staat van de tuin en de huisjes is enigszins vervallen, maar het ziet er allemaal erg leuk uit. Het ontbijt is vrij karig, maar voldoende om energie op te doen om op pad te gaan.🍞🍳

We hebben een scooter gehuurd en zijn op pad gegaan richting Ubud, ongeveer een uur rijden. 🛵 Onze eerste stop was bij Best of Budha, de fabriek van Budha to Budha. We konden het niet direct vinden, dus zijn we aan 3 mannen op scootere de weg gaan vragen. Ze wilden ons wel even brengen. Onze navigatie bleek er flink naast te zitten want het was nog een klein kwartier scooteren. In eerste instantie maakten we ons een klein beetje zorgen toen deze 3 mannen ons de weg voor gingen. We dachten dat ze iets van ons zouden willen. Toen echter bleek hoe ver het nog was, gaven we ze een tip, maar hier schrokken ze van en dit wilden ze echt niet aan nemen.🤷🏼‍♀️ Deze mannen waren juist ontzettend behulpzaam en vriendelijk!

De fabriek valt totaal niet op. Het is een klein gebouwtje tussen een paar golfplaten huisjes en een supermarkt.😄 In de fabriek hebben we kunnen zien dat ieder sieraad van begin tot eind met de hand gemaakt wordt. Dit was zó gaaf om te zien! Zelfs het vuur waar ze mee werken wordt met een voetpomp aangehouden. Er komt geen computer, geen machine aan te pas! We hebben gelijk onze slag geslagen en een paar leuke souvenirtjes voor onszelf meegenomen.🤩😉 Alles wordt op maat gemaakt en voor Edwin zelfs helemaal naar wens gemaakt met een zwarte steen ertussen. Geweldig.😍 Echt een aanrader om even langs te gaan als je hier bent.👌🏽

We vervolgden onze route naar Ubud om de beroemde rijstvelden te bekijken. We parkeerden onze scooter en liepen langs de vele kraampjes en winkeltjes richting de poortjes van de rijstvelden. Direct volgde een prachtig uitzicht over de velden. Hoewel alle landen in Azië iets herkenbaars hebben, hebben we iets als dit nog nooit eerder gezien.🤩 Al heeft bijna iedereen wel eens de plaatjes voorbij zien komen, om het dan toch in het echt te zien... die verschillende lagen (terrassen) met die lagen water en planten erin, omgeven door prachtige bomen en enorm veel groen. Het besef; we wanen ons nu écht Indonesië.😍🌴

Ondertussen bleef de Indonesische man maar vertellen over alle planten en bomen die er te zien waren. Hij liet ons een kaneelboom zien en we mochten de blaadjes proeven. Deze hadden de smaak van de stam overgenomen en smaakten heerlijk naar kaneel. Hetzelfde gold voor vanille, kruidnagel, gember, limoen, citroen. Er groeit echt vanalles! We liepen door en kwamen bij een tentje waar ze loewakken houden. Dit zijn civetkatachtigen. Van hun poep wordt koffie gemaakt. Klinkt goed, niet?😂 Het is de duurste en meest populaire koffie ter wereld: Kopi Luwak Coffee. Ik had er al eerder over gehoord en het was wel een bucketlist dingetje om deze koffie eens te proberen. En wij beiden moeten bekennen; het is lekker!😋😄 We hebben mogen helpen met het stampen, malen en zeven van de koffie, waarna we het hebben geproefd. Anders, maar lekker. Toch blijven wij gewoontedieren en gaat onze voorkeur toch uit naar de 'gewone Balinese koffie. Er volgde namelijk een hele koffie en thee proeverij. Allemaal compleet natuurlijk, zonder suiker en direct vanuit de terrassen gemaakt, hun eigen planten en bomen. Stuk voor stuk waren ze lekker. We hebben de mangosteen thee gekocht. Naar deze thee wordt onderzoek gedaan omdat het kanker schijnt te genezen en ontzettend goed is voor je gezondheid en energie verhogend. Mooi meegenomen toch?😉

We hebben een stukje gelopen en zijn daarna weer terug gegaan naar de scooter.🛵

Man man man, wat is Ubud druk in het verkeer! 😟  Over 40 km hebben we 2.5 uur gedaan. Ik zal wat beeld materiaal toevoegen om een indruk hiervan te geven.🙊

Uiteindelijk zijn we toch terug gekomen en hebben we in Sanur een lekker hapje gegeten met live muziek erbij. Nog een tip als je in de buurt bent: restaurant Trattoria.🍝 Ze deden verzoekjes en ieder nummer dat je noemt,  spelen ze, zelfs André Hazes kwam voorbij.😂

Daarna was het bedtijd. Tijd om af te rekenen met die jetlag.😉

#WithLove 🌏💚

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Patricia:
    6 juni 2019
    Nog iets leuks gezien voor de moeders, in de Budha to Budha fabriek???😁😁
  2. Patricia:
    6 juni 2019
    Zie geen foto's hier maar alles klinkt super!
  3. Jan:
    7 juni 2019
    Je schrijft zo prachtig, alsof ik er zelf bij ben!
    Heel veel plezier. Gr opa en oma
  4. Rachelle de Jong:
    8 juni 2019
    De foto's zijn inmiddels toegevoegd haha. Ja, we hebben heel veel moois gezien mam, maar alles wordt op maat gemaakt en nog steeds vrij prijzig, dus dan had ik je maat en smaak moeten weten.

Opa en oma, fijn om te lezen!!
    Xxx