Duiken bij Nusa

9 juni 2019 - Nusa Lembongan, Indonesië

6 juni:
Vandaag is de dag aangebroken; we gaan duiken!🐬 We duiken met Serene Diving, de nummer 1 duikschool op Nusa Lembongan. Om 8.00 uur werden we opgehaald en naar de duikshop gebracht waar we onze materialen konden passen, de benodigde formulieren konden invullen en onze voorbereidingen konden treffen (denk aan; een pilletje innemen tegen zeeziekte😂). Vanuit de duikschool reden we met zijn allen naar de kust om aan boord te stappen. Het was ongeveer 10 minuten varen tot het eerste duikpunt: Cristal Bay. Dit is het punt waar we de Mola Mola kunnen spotten (fingers crossed). Dit is een grpte vis die ik heel graag wil zien. Edwin is meer gefocust op het zien van de Manta Rays.

Na het aantrekken van alle spullen en de buddycheck, rollen we achterover van boord af het water in en zakken we af naar de bodem.🌊

Onderweg stond ons echter een verassing te wachten. De stroming was bizar! Dit hebben wij nog nooit meegemaakt. Het was vergelijkbaar met een enorme storm waarin je letterlijk wegwaait. We moesten ons vastgrijpen aan rotsen om niet weg te drijven de diepte in. De duikmaster moest mij zelfs te hulp schieten zodat ik me aan hem kon vasthouden. We hebben met zijn 5en zeker 5 minuten moeten vasthouden aan die rotsen omdat er gewoonweg geen mogelijkheid was nog te zwemmen. Totdat... de stroming ineens draaide en we snel konden 'oversteken'. We zwommen langs rotsen die de sterke stroming voor ons tegen hielden. Langs die rotsen konden we ons gang wel gaan. Helaas ging onze lucht door dit voorval wel erg snel, want we moesten enorm veel kracht zetten en de stroming was erg koud. Na 30 minuten waren we alweer boven. Zelfs de duikinstructeurs waren totaal overbluft door die sterke stroming. Ze hadden dit nog nooit meegemaakt. Er werd veel over gesproken aan boord. Dat was toch wel even schrikken.😲 We hebben de Mola Mola niet gespot helaas.😔 Zodra we echter weer aan boord waren geklommen, zwom er direct naast onze boot een grote schildpad.🐢 En we hebben mooie vissen gezien, dus we mogen alsnog niet klagen.😉

De tweede duik was bij Manta Point, ongeveer 30 minuten varen. Dit is een punt waar een 'cleaningstation' zit voor de Manta Rays (Manta Roggen). Dit zijn enorme roggen die tot wel 5 meter groot zijn. Vanuit de boot zagen we ze al zwemmen! Gigantisch zijn ze!🤩😲 Zo gaaf!! We konden niet wachten! We zwommen aan de oppervlakte naar het punt waar we zouden gaan afzakken naar de bodem. Vanaf de oppervlakte deden we onze duikbrillen al op en konden we ze zo onder ons langs zien zwemmen. Wauw!!!😍😍

Eindelijk mochten we afzakken naar de bodem. We kwamen de blauw gestipte roggen (Blue Spotted Stingrays) tegen op de bodem en daarna volgden al snel weer de enorme Manta Rays (Manta Roggen). De een na de ander zwom voorbij. Over ons heen, onder ons door en voor ons langs. Ze kwamen tot wel 2 meter dichtbij! Overal waar we keken, waren de Manta's.😍 We hebben er wel 20 gezien! Achteraf hoorden we dat het heel bijzonder was er zoveel tegelijk te zien. Als enorme schaduwen zwommen ze over ons heen. Wat een geweldige ervaring!!🤗🤗🤩 Iedereen kwam na 45 minuten weer vol adrenaline en verhalen aan boord. Na 2 duiken ben je normaliter helemaal kapot, maar nu was iedereen aan het stuiteren van enthousiasme.😄

Onderweg terug naar het eiland stortten we wel weer in en bleek het tijd voor de lunch. Ook dit was perfect geregeld door Serene Diving. Na de lunch kregen we de mogelijkheid onze duik logboeken bij te werken, te laten ondertekenen en stempelen, waarna we weer werden terug gebracht naar ons verblijf. De rest van de middag hebben we doorgebracht aan het zwembad.

De avond was weer erg rustig. Nadat we lekker hebben gegeten bij Nick's Place, zijn we nog één poging gaan doen enig avondleven te vinden op dit eiland met de scooter. Alles was echter uitgestorven,  dus we zijn we maar lekker op tijd naar bed gegaan.💤

1. Patricia:
    9 juni 2019
    Nou het was weer spannend zo diep onder water. Getver.
    Gelukkig heeft de 2e duik alles goed gemaakt. Geweldig!!!
  2. Rachelle de Jong:
    10 juni 2019
    Gaaf he!!!😍 Ja, maar je hebt altijd goede begeleiding bij je, dus dat komt goed!